quinta-feira, 13 de agosto de 2015

7.3 Adverb - Nektende adverb

Ikke é um dos advérbio de negação da gramática norueguesa:

Vi har ikke tid.
Hun kan ikke komme.

Também podemos usar neppe e aldri como advérbios de negação, mesmo aldri sendo também advérbio de tempo.

De kan neppe (antakelig ikke / provavelmente não) komme i dag.
De kommer aldri tidsnok.

Nas frases negativas substituimos også, que é usado em frases positivas, por heller ikke:

Tom klarte eksamen. Lisa klarte også eksamen.
Tom klarte ikke eksamen. Lisa klarte heller ikke eksamen.

Jeg har lest boka, og jeg har sett filmen også.
Jeg har ikke lest boka, og jeg har ikke sett filmen heller.

Tom klarte ikke eksamen. Lisa klarte heller ikke eksamen.

Os advérbios de negação influenciam respostas e comentários. Respondemos com jo indicando que a ação irá acontecer:

Ser du henne aldri? Jo, av og til.
Kommer du ikke? Jo, nå kommer jeg.

Nenhum comentário:

Postar um comentário