segunda-feira, 16 de dezembro de 2013

4.7 Determinativer - Andre ord for mengder I

Tellelig eller utellelig?

Usamos diferentes quantificadores quando falamos de algo contável, ou incontável como uma massa ou uma substância. Depois dos quantificadores, escrevemos os substantivos na forma indefinida:

Contáveis
Incontáveis
Mange
Flere
Noen
Færre
Ikke noen
Ingen
Mye
Mer
Noe
Litt
Lite
Mindre
Ikke noe
Jeg spiste noen brødskiver og drakk litt melk til frokost.
Jeg leser mange aviser hver dag, men lite litteratur.
Jeg kjøpte noen sjokolader. Jeg spiser ganske mye sjokolade.
Jeg har venner.
Vi har litt vin.




Litt dá impressão de mais quantidade do que lite. Litt significa uma parte de algo, enquanto lite significa quase nada.
Jeg har lite kaffe igjen, men jeg har litt te, så jeg kan lage te til oss.
Hun kan lese litt norsk, men hun forstår lite når folk snakker.

Usamos a preposição av para expressar uma parte de uma quantidade. Neste caso, o substantivo será escrito na forma definida:
Mange av elevene var syke. Noen av lærerne hjalp dem.
Vi drakk bare litt av vinen. Mye av maten ble ødelagt.

Mange, få, mye e lite flexionam-se no comparativo e superlativo:


Comparativo
Superlativo
Mange
Mye
Lite
Flere
Færre
Mer
Mindre
Flest
Færrest
Mest
Minst
Contáveis
De trenger flere oppgaver.
De har færre oppgaver enn før.
Incontáveis
De vil ha mer å gjøre.
De har mindre å gjøre.

O superlativo tem, geralmente, forma definida:
De fleste elevene liker seg her.
Jeg kjenner de fleste på skolen.
Det meste er bra her.
Jeg forsto det meste av forklaringen.

Nem sempre é possível definir alguns substantivos inteiramente como contáveis ou incontáveis. Por exemplo: penger, mennesker e smerter são contáveis e podem ser acompanhados de palavras como mange e noen. Mas podemos usar essas palavras como uma quantidade incontável:
De har lite penger. 
Det var mye mennesker der.
Han har mye smerter i dag.

Às vezes é possível usar os quantificadores mye e mange de forma diferente:
De dyrker mye grønnsaker. (uma grande quantidade de verduras)
De dyrker mange grønnsaker. (muitos tipos de verduras)
Nordmenn spiser mye poteter. (uma grande quantidade de batata)
Hun spiser mange poteter til middag. (talvez 3,4 ou 5 batatas)

Quantificadores podem ser sujeitos em uma frase, principalmente quando se referem a pessoas:
Noen mener at...
Mange synes at...
Ingen liker...

Exercício:

  1. http://www3.hf.uio.no/iln/studier/evu/norskkurs/igin/niva1/Tall_og_Mengder/test2.php?exid=5_8&type=2&level=1
  2. http://www3.hf.uio.no/iln/studier/evu/norskkurs/igin/niva1/Tall_og_Mengder/test.php?exid=5_11&type=1&level=1
  3. http://www3.hf.uio.no/iln/studier/evu/norskkurs/igin/niva1/Tall_og_Mengder/test.php?exid=5_12&type=1&level=1
  4. http://www3.hf.uio.no/iln/studier/evu/norskkurs/igin/niva2/Tall_og_Mengder/test.php?exid=5_3&type=1&level=2
  5. http://www3.hf.uio.no/iln/studier/evu/norskkurs/igin/niva2/Tall_og_Mengder/test.php?exid=5_4&type=1&level=2
  6. http://www3.hf.uio.no/iln/studier/evu/norskkurs/igin/niva2/Tall_og_Mengder/test.php?exid=5_5&type=1&level=2








Nenhum comentário:

Postar um comentário