quarta-feira, 25 de dezembro de 2013

5.2 Verb - Presens

Todos os verbos terminam em -r no presente. Sendo assim o presente é formado por infinitivo + r:
Vi spiser klokka fem. 
Når drar dere?
Hvor bor de?
Jeg tror de kommer.

Alguns poucos verbos tem uma forma diferente do infinitivo quando são escritos no presente:

Infinitivo
Presente
Være
Vite
Gjøre
Spørre
Si
Er
Vet
Gjør
Spør
Sier

Usamos o presente para descrever algo que está acontecendo agora ou algo que se repete:
Hva gjør du?
Hvor bor dere?
Hun studerer norsk.
Været er fint.
Det regner mye her om høsten.
Jeg trener hver torsdag.

Ocasionalmente usamos o presente em referência ao futuro. Isso se aplica principalmente quando o verbo expressa mudança ou movimento:
Det blir snart varmere.
Undervisningen slutter i mai.
De kommer i morgen.
Når drar du?

Exercício:

  1. http://www3.hf.uio.no/iln/studier/evu/norskkurs/igin/niva1/Verb/test.php?exid=3_1&type=1&level=1
  2. http://www3.hf.uio.no/iln/studier/evu/norskkurs/igin/niva3/Verb/test.php?exid=3_1&type=1&level=3

Curiosidades - Kjenne/Vite


Kjenne refere-se à pessoas e sentimentos:
Jeg kjenner henne ikke.
Det gjør vondt. Jeg kjenner en smerte i kneet.

Vite refere-se ao conhecimento de algo ou de um acontecimento:
Jeg vet ikke hva hun heter.
Vi vet ikke hvor de skal flytte.

Hun kjenner seg ensom av og til.

Nenhum comentário:

Postar um comentário